Solbeskyttelse, anbefalinger og råd

Tilbake

Publisert 30.09.2013, oppdatert 21.12.2018 13:43

Stikkord: Sol og UV

Solbeskyttelse er viktig! Normal norsk hud er lys og er helt avhengig av beskyttelse for å unngå skader når solen er sterk.

Solråd

Følsomheten for UV-stråling varierer fra person til person på bakgrunn av hva slags hudtype man har. Kjenner du hudtypen din og om du evt er i en av risikogruppene er det enklere å ta hensyn til hvor lenge du kan være i solen og hvilken solbeskyttelse du trenger. Les mer om Hudtyper og risikogrupper.

Solråd

Solforbrenninger og solskader kan unngås ved å

  • Ta pauser fra solen midt på dagen når den er på sitt sterkeste. Omtrent halvparten av UV-strålingen kommer mellom kl. 11 og 15.
  • Klær gir god solbeskyttelse for både barn og voksne. Bruk gjerne en solhatt og lette sommerklær, og husk solkrem på den ubeskyttede huden.
  • Bruk solbriller. UV-stråling i store doser kan forårsake skader på hornhinnen og øyelinsen.
  • Ta hensyn til at små barn er ekstra følsomme for UV-stråling.
  • Ta hensyn til hudtypen din. Lyshudede er mer utsatte for skader enn mørkhudede.
  • Sjekk UV-varselet der du er.

Viktig å ta hensyn til

  • Hvor godt tålte du solen sist du solte deg?
  • Har du ofte blitt solbrent og fått skader som f.eks. blemmer og flassing?
  • Bruk av kosmetikk, spesielt parfyme, etterbarberingsvann o.l. ved soling kan gi huden varige skjolder. En god regel er derfor å fjerne all kosmetikk og unngå å bruke parfyme før man soler seg.
  • Bruk av visse typer medikamenter sammen med soling kan gjøre huden ekstra følsom for UV-stråling. Dette kalles fotosensibiliserende reaksjoner og kan oppstå ved bruk av f.eks. noen typer antibiotika, antihistaminer, NSAIDS (betennelsesdempende medisiner), p-piller, østrogen. Er du i tvil om medisinen du tar kan være fotosensibiliserende, så ta kontakt med fastlegen din eller spør på apoteket.

Forebygging av solskader og solbeskyttelse

Solbeskyttelse er viktig! Normal norsk hud er lys og er helt avhengig av beskyttelse for å unngå skader. Sommersolen i Sør-Norge er ofte sterk midt på dagen, selv om den er 40-50 % svakere enn solen i Tropene.

Om du ikke har solt deg på en stund, så begynn forsiktig med et kvarter første dagen og øk litt for hver dag. Blir du det minste rød skal du ikke øke tiden i solen. Sol deg ikke mer enn to timer i strekk, selv om du er brun.

Ta pauser fra solen

Gjør som mennesker i solrike strøk – ta noen pauser fra sola midt på dagen når UV-strålingen er mest intensiv. Omtrent halvparten av dagens UV-stråling får du mellom klokken 11 og 15. Det kan derfor være en god idè å ta noen pauser i skyggen eller under en parasoll så utsetter du deg for mye mindre av den skadelige solstrålingen.

Vær imidlertid oppmerksom på at UV-stråling reflekteres fra bakken og omgivelsene. Man kan derfor bli solbrent selv om man sitter i skyggen, og det kan være lurt å benytte andre beskyttelsesmetoder i tillegg.

Klær beskytter

Bruk klær, solhatt og solbriller. De fleste plagg gir beskyttelse tilsvarende en solfaktor mellom 10 og 30. En solhatt gir god beskyttelse og små barn bør alltid ha på seg hatt når de er ute i solen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Beskytt barna i sola. Foto: Bjørn Johnsen, DSA.

Beskytt barna i sola. Foto: Bjørn Johnsen, DSA.

Bruk solkrem med faktor 15

Det er best for huden om du tar pauser fra solen og bruker lette klær som beskyttelse. Bruk solkrem med høy faktor og UVA-beskyttelse på hud som ikke er beskyttet på annen måte. Midt på dagen om sommeren anbefales det å bruke minst solfaktor 15. Smør på tykt lag med jevne mellomrom og etter bading. En god regel er å bruke en neve med solkrem hver gang du smører deg, og husk å smøre hele kroppen.

Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler når du skal smøre barn. Husk at huden trenger gradvis tilvenning til solen etter en lang og UV-fattig vinter.

Solbriller

Bruk av solbriller er viktig for å beskytte øynene og den tynne huden rundt dem mot UV-stråling. UV-stråling kan forårsake skader på hornhinnen og øyelinsen.

Velg briller som filtrerer bort så å si all UVA- og UVB-stråling og som ikke slipper inn mye lys fra sidene. Solbriller hindrer 99 % av UV-strålingen i å trenge igjennom glassene. Billige briller stopper UV like bra som dyre briller under forutsetning at de er "CE"-merket. Det er derimot stor variasjon i hvor stor grad synlig lys stoppes. Fargen og mørkheten i solbrilleglass har ulik effekt og gjør at solbrillene egner seg til ulike formål. Lyse briller egner seg til bruk i byen, mens mørke briller egner seg der strålingen er mer intens som ved vannet eller på fjellet.

Heldekkende solbriller eller solbriller med sideklaffer beskytter best mot solen. Særlig er dette viktig i miljøer med mye refleksjon, som f.eks. på snødekte vidder eller ved vannet. At solbrillene dekker øynene godt er viktigere enn hvilken type glass solbrillene har.

Barn og sol

Barn skal ikke sole seg for å bli brune. Mye av grunnlaget for utvikling av solskader legges i barneårene. Det er viktig å innføre gode solvaner tidlig slik at det blir en naturlig del av det å oppholde seg ute.

  • Beskyttelse – tynne fargede klær, solhatt og solfaktor beskytter bra. Kroppsdeler som ikke er dekket av klær bør smøres med rikelig solkrem av høy faktor. Midt på dagen om sommeren bør du bruke solfaktor 15 eller mer. Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler. Spør om råd på apoteket.
  • Smør rikelig og ta pauser. Påfør solkrem med jevne mellomrom og etter bading. Husk at barn har godt av pauser fra solen, så søk til skygge innimellom og lek der.
  • Spedbarn skal ikke utsettes for direkte sollys. Og sett barnevognen i skyggen.
  • Barn bør bruke solbriller i solen. Øynene til barn slipper inn mer stråling enn øynene til voksne, og UV-stråling i store doser kan forårsake skader på hornhinnen, i øyelinsen og på netthinnen.
  • Lær barna respekt for solen og vær gode forbilder!

Soltips i sydligere strøk

  • Solen er ofte mer enn dobbelt så intens i Syden som i Sør-Norge og risikoen for solskader er stor om man ikke tar hensyn til det.
  • Husk at solen også kan være sterk når du er på storbyferie.
  • Det er ekstra viktig å ta pauser fra solen midt på dagen når UV-strålingen er mest intens. Ta pauser i skyggen eller under en parasoll og spis en lang og hyggelig lunsj. Ved å ta pause fra solen mellom kl. 11 og 15, reduseres dagsdosen til det halve. 
  • Vær oppmerksom på at UV-stråling reflekteres fra bakken og omgivelsene. Man kan bli brun og solbrent selv om man sitter i skyggen, og det kan være lurt å benytte andre beskyttelsesmetoder i tillegg.
  • Bruk solkrem med høy faktor, faktor 15 eller mer, og smør deg hyppig med tykt lag, og alltid etter bading.
  • Husk at huden trenger gradvis tilvenning til solen etter en lang og UV-fattig vinter. Å ta solarium rett før en sydentur bidrar først og fremst til kosmetisk brunfarge, men sørger i liten grad for å herde huden.