Nyt sommersola, men ta hensyn

Tilbake

Publisert 11.07.2006, oppdatert 09.12.2009 02:55

Det er juni og endelig viser gradestokken at det er sommer. Mange er på vei ut for å nyte sommersola. Men det er lenge siden vi sist kjente sommersol på kroppen og det er viktig å la huden få venne seg gradvis til solintensiteten. Sommersola i Sør-Norge kan nemlig være opptil 40-50% av tropisk sol midt på dagen. Ta derfor noen pauser fra solen, bruk solkrem, hatt og solbriller så du unngår å bli brent.

Sol deg sakte, ta hensyn til hudtypen din og bruk solkrem og solbriller, er rådet fra Strålevernet.


Begynn forsiktig
Om du ikke har solt deg på en stund: begynn forsiktig med et kvarter første dagen og øk litt for hver dag. Blir du det minste rød skal du ikke øke tiden i solen. Sol deg ikke mer enn to timer i ett strekk, selv om du er brun.

Tynne klær, solhatt og solfaktor
Tynne klær, solhatt og solfaktor i ansiktet beskytter bra. Kroppsdeler som ikke er dekket av klær bør smøres rikelig med solkrem med høy faktor. Midt på dagen om sommeren bør man helst bruke solfaktor 15 eller mer. Barn er ekstra følsomme for UV-strålning så klær og solhatt er i tillegg til solkremen utmerket beskyttelse også for dem. Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler. Smør rikelig, med jevne mellomrom og etter bading.

Ta pauser fra sola
Ta noen pauser fra sola midt på dagen når UV-strålingen er mest intensiv. Omtrent halvparten av UV-strålingen kommer mellom klokken 11 og 15. Unngår du solen i dette tidsrommet utsetter du deg for mye mindre av den skadelige solstrålingen. Betydelig mer UV-stråling når jordoverflaten en lettskyet dag klokken 13 enn fire timer senere med klar himmel. Du kan altså bli brun/brent selv om det er overskyet.


Tips

  • Ta pauser fra solen midt på dagen når den er på sitt sterkeste – omtrent halvparten av UV-strålingen kommer mellom klokken 11 og 15.
  • Klær gir den beste solbeskyttelsen for både barn og voksne. Bruk derfor gjerne en solhatt og lette sommerklær og husk solkrem på den ubeskyttede huden.
  • Bruk solbriller. UV-stråling i store doser kan forårsake skader på hornhinnen og øyelinsen. 
  • Husk at små barn er ekstra følsomme for UV-stråling.
  • UV-strålingens effekt på hud kommer an på hva slags hudtype man har. Lyshudede er mer utsatte for skader enn mørkhudede. Sjekk hudtypen din.


Se også: