Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har utviklet en digital løsning for søknad om godkjenning etter strålevernloven og tillatelse etter forurensingsloven. På Min side har det blitt enklere for virksomheter å søke om tillatelser og godkjenninger. Den nye løsningen samler søknadsprosessene og gir bedre dialog mellom søker og DSA. Virksomheten får nå en samlet oversikt over alle innsendte søknader, tillatelser og godkjenninger.
Hvem må søke?
Alle virksomheter der det kan forekomme radioaktiv forurensning, eller som håndterer radioaktivt avfall, må søke om tillatelse etter forurensningsloven. I tillegg kan aktiviteter knyttet til strålekilder være godkjenningspliktige etter strålevernforskriften. Dette gjelder bruk av stråling i medisin, industri og forskning, samt ved salg, utleie import og eksport av strålekilder.
Virksomheter og privatpersoner som ønsker å bruke laserpekere må også søke DSA om godkjenning for dette. DSA veileder både virksomheter og privatpersoner i trygg strålebruk.
Innlogging og registrering
Søknader om godkjenning etter strålevernloven og tillatelser etter forurensningsloven skal opprettes og sendes fra Min side. Hvis du søker på vegne av en virksomhet, må du først be om å bli tilknyttet virksomheten i systemet. Du trenger kun å gjøre dette første gang du søker om tillatelse eller godkjenning.
Dersom aktiviteten krever strålevernskoordinator, må du registrere hvem som har denne rollen og legge ved dokumentasjon på vedkommendes kompetanse. Dette blir så vurdert av en av våre saksbehandlere. Husk å oppdatere registreringen dersom virksomheten får ny strålevernkoordinator senere.
Sende søknad
Når virksomheten er registrert og strålevernkoordinator er lagt inn, kan du søke om godkjenning etter strålevernloven eller om tillatelse etter forurensningsloven. Velg skjemaet som passer for din aktivitet, fyll inn den etterspurte informasjonen og send inn søknaden. Søknaden går da til DSA og fordeles til en saksbehandler. Søknaden skal behandles så raskt som mulig og uten ugrunnet opphold. Du kan følge status for søknaden på Min side.
Vi anbefaler at du sender inn søknaden i god tid før strålebruken, forurensningen eller avfallshåndteringen starter, eller før en eksisterende godkjenning eller tillatelse utløper.
Dersom en tidligere godkjenning eller tillatelse har gått ut på dato, kan du ikke lenger søke om fornyelse, men må sende inn en ny søknad. Hvis virksomheten legges ned, eller strålebruken det er gitt godkjenning for opphører, må du melde nedleggelse eller driftsstans via Min side.