Gå rett til innhold

Nå blir det enklere å søke om tillatelser etter forurensningsloven

DSA har lansert en ny digital løsning for virksomheter som skal søke om tillatelse til radioaktiv forurensning og håndtering av radioaktivt avfall. Målet er enklere søknadsprosess, bedre data og styrket miljøinformasjon.

Sist oppdatert: 19. august 2025 15:19

Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) inviterer til digitalt lanseringsarrangement for den nye løsningen 22. august kl. 09.00-10.00. Alle virksomheter som søker om tillatelse etter forurensningsloven oppfordres til å delta på lanseringen og bli kjent med den nye løsningen.

Løsningen er tilgjengelig allerede nå på Min Side.

Under lanseringen vil det bli demonstrert hvordan dialog mellom DSA og virksomheten som søker foregår i den nye løsningen, og hvordan vedtak om tillatelse formidles både på Min Side og til virksomhetens innboks i Altinn. Innholdet i Min Side blir også vist frem. 

Målsettingen med den nye løsningen er å gjøre det enklere for virksomheter å søke, samt forbedre dialogen mellom søker og DSA i saksbehandlingsprosessen.

Den nye løsningen vil gi bedre data om radioaktiv forurensing og avfall i Norge, og bidra til styrket miljøinformasjon. Den vil også gjøre det enklere å styre mot det nasjonale målet om at eksponeringen for radioaktiv forurensing skal holdes så lav som mulig, og at radioaktivt avfall skal håndteres forsvarlig i tråd med gjeldende regelverk. 

Løsningen stiller krav til at virksomhetene oppgir nødvendig informasjon for at søknaden skal kunne behandles av DSA, og vil føre til effektivisering av saksbehandlingen. Den gjør det også enklere for virksomheter som har behov for å søke om endring i eksisterende tillatelser. 

Delta på arrangementet her.