Anløp av reaktordrevne fartøy krever konsesjon. DSA har som øverste faglige organ når det gjelder atomsikkerhetsspørsmål etter atomenergiloven, mottatt og behandlet søknad fra Forsvaret.
– DSA har gjort en grundig vurdering av søknaden fra Forsvaret. Vi vurderer det som trygt og sikkert å gjennomføre dette anløpet, forutsatt at prosedyrene følges slik de er beskrevet i søknaden og at de vilkårene vi har satt når det gjelder atomsikkerhet og strålevern følges, sier direktør Per Strand i DSA.
DSA stiller blant annet krav om at risikovurderinger, beredskapsplaner, sikkerhetsprosedyrer og samordning med sivile myndigheter må være på plass før et anløp kan finne sted.
– Vi vurderer at det er svært lav sannsynlighet for at en alvorlig hendelse skal inntreffe i forbindelse med dette anløpet. Dersom en uønsket hendelse likevel skulle skje, har vi en god atomberedskap i Norge, bygget opp rundt Kriseutvalget for atomberedskap, sier Strand.
DSA vil etablere overvåkning av radioaktivitet rundt hangarskipet. Hvis det skjer en uønsket hendelse, vil DSA bli varslet, og vil umiddelbart varsle videre til relevante myndigheter og befolkningen. DSA har en fast årvåkenhet under anløp til norske havner og har døgnbemannet beredskapsvakt. For å kontrollere at det ikke forekommer utslipp av radioaktivitet mens hangarskipet er i Oslo, overvåker DSA strålingsnivåer i luft og analyserer vannprøver.
– Vi foretar målinger og analyserer vannprøver tatt av Forsvaret før, under og etter anløpet, sier Strand.
Om anløp av reaktordrevne fartøy i Norge
- Anløp av reaktordrevne fartøy krever konsesjon (etter atomenergiloven).
- DSA vurderer om atomsikkerheten er ivaretatt i Forsvarets søknad og gir innstilling til Forsvarsdepartementet. Forsvarsdepartementet gir deretter konsesjon, basert på DSAs innstilling.
- Det er strenge krav til blant annet mottaksplaner, sikkerhetsopplegg og beredskap ved anløp av reaktordrevne fartøy.
- Norge har to faste anløpshavner, Haakonsvern orlogsstasjon utenfor Bergen og Grøtsund industrihavn utenfor Tromsø.
- Reaktordrevne fartøy kan også få konsesjon av Forsvarsdepartementet til å anløpe andre havner etter en grundig vurdering av sikkerheten fra DSA.
Spørsmål og svar om anløpet
Hvorfor gjør reaktordrevne fartøy anløp i Norge?
Svar: Fartøyene kommer normalt til land for å ta om bord forsyninger eller materiell og bytte besetning samt foreta mindre vedlikeholdsarbeid på fartøyet (DSA tillater ikke at det gjennomføres vedlikeholdsarbeid på reaktoren under anløp). Det kan også være behov for medisinsk assistanse eller at noen må reise hjem av personlige grunner. I tillegg kan anløp bli gjennomført i forbindelse med Forsvarets øvelser.
Hvem har gitt tillatelse til at fartøyet kan komme til Oslo?
Svar: Anløp av reaktordrevne fartøy krever konsesjon (etter atomenergiloven). DSA vurderer om sikkerheten er ivaretatt i Forsvarets søknad og gir innstilling til Forsvarsdepartementet. Forsvarsdepartementet gir deretter konsesjon, basert på DSAs innstilling. DSA stiller blant annet krav til at risikovurderinger, mottaksplaner, beredskapsplaner, sikkerhetsprosedyrer og samordning med sivile myndigheter må være på plass før DSA mener anløp er forsvarlig.
Hvordan kan folk være trygge på at sikkerheten er ivaretatt ved anløp?
Svar: Forsvaret er vertskap for anløpene, og det er strenge krav til mottaksplaner, sikkerhetsopplegg og beredskap. Forsvarets personell skal ha nødvendig kompetanse og trening for å kunne håndtere de situasjonene som kan oppstå. Sivile og militære beredskapsplaner er i dette tilfellet samordnet. Det er strenge krav til fysisk sikring og adgangsbegrensning ved anløpene. De reaktordrevne fartøyene har eskorte så lenge anløpet pågår, og har jevnlig kontakt med norske myndigheter.
Hvor sannsynlig er det at en alvorlig hendelse vil skje i forbindelse med anløp i Norge?
Svar: Ut fra tidligere erfaringer med anløp, er det lav sannsynlighet for at en alvorlig hendelse vil skje. Dersom noe skulle skje, er det lite sannsynlig at det vil få konsekvenser for reaktoren/reaktorene om bord. Disse fartøyene har en rekke sikkerhetssystemer og barrierer for å sikre kontroll på reaktoren, sikre kjøling og for å kunne stenge ned reaktoren i nødstilfeller. Besetningen om bord har også kompetanse til, og ansvar for å håndtere uønskede reaktorhendelser hvis det skulle oppstå. De har også plikt til å varsle norske myndigheter om noe skjer.
Hva skjer hvis det skulle oppstå en alvorlig atomhendelse i forbindelse med anløp?
Svar: På nasjonalt nivå har Kriseutvalget for atomberedskap i den tidlige fasen ansvar for å vurdere situasjonen, beslutte konsekvensreduserende tiltak og gi råd og informasjon til andre myndigheter, media og publikum. DSA har nært samarbeid med lokale og regionale myndigheter rundt beredskap knyttet til anløpene. Dersom det skjer en uønsket hendelse, vil befolkningen som er berørt, bli varslet av politiet eller kommunen.
Hvordan kan vi vite at det ikke slippes ut radioaktivitet fra fartøyet når det ligger ankret opp?
Svar: Det vil bli satt opp ekstra målestasjoner, og disse vil umiddelbart gi varsel dersom det måles endringer i nivåene av radioaktivitet i nærheten av fartøyet i forhold til normale nivåer på bakgrunnsstråling. Disse kommer i tillegg til den faste målestasjonen i Oslo, som er knyttet til det nasjonale, automatiske overvåknings- og varslingsnettverket Radnett. DSA har også et nettverk av luftfilterstasjoner for å oppdage meget små mengder radioaktivitet i luft. For å kontrollere at det ikke forekommer utslipp av radioaktivt vann blir det tatt vannprøver og gjennomført analyser før, under og etter anløpet.